jonge-vrouw-die-een-auto-een-autotoonzaal-test

Wat is de resterende actieradius van je EV bij een lege accu?

Hoe ver kom je écht met 0% in je EV?

Iedereen met een benzine- of dieselauto heeft het wel eens gedaan: blijven doorrijden terwijl de tank al op nul staat. “Ach, er zit vast nog wat in de pijplijn,” denk je dan. Maar hoe zit dat met een elektrische auto? Is 0% ook écht nul, of kun je nog een paar kilometer “stroom sprokkelen”?

De Duitse automobielclub ADAC nam de proef op de som met een stel bekende EV’s: Volkswagen ID.3, Tesla Model Y, Kia EV6, Volvo EX40, BYD Seal en Nio EL6.

pexels-ridvan-ayrik-306414752-17901779

 

2025-volvo-ex40-2

Volvo op kop – letterlijk

Spoiler alert: geen enkele auto viel meteen stil toen hij 0% aangaf. Alle geteste EV’s schakelden over op een soort “noodrantsoen” waarbij het vermogen stevig wordt geknepen. Je rijdt dan niet meer als een speer, maar eerder als een slak op vakantie. Toch kun je in dat stadium nog zo’n 15 tot 20 kilometer voortkruipen voordat het écht einde oefening is.

De gulste “leegrijder” was de Volvo EX40, die er zelfs nog 21 kilometer uit wist te persen met een zogenaamd lege accu. De “slechtste leerling” van de klas, de Volkswagen ID.3, hield het nog 15 kilometer vol – wat nog steeds een aardige bonus is bovenop 0%.


 

Geen rozengeur en maneschijn

Let op: ADAC deed de test onder ideale omstandigheden een zomers zonnetje, vlakke wegen, geen file en hagelnieuwe auto’s. In de winter, met kou en een kachel op standje sauna, mag je gerust een paar kilometer van die extra marge afhalen.

Bovendien is het – net als met een benzinetank – niet verstandig om je accu tot op de laatste druppel leeg te rijden. De batterijen worden er niet blij van, en jij waarschijnlijk ook niet. ADAC adviseert daarom om bij zo’n 20% resterend vermogen al een laadpaal op te zoeken. Dan blijft je accu gezonder en bespaar je jezelf het stresszweet van een “spannende finale”.

Lees ook